Fra “Kunstavisen” 1/2007

 

 

ADI HOLZER GÅR I "GLAS" HOS GRØNLUND


Adi Holzer er maler. Det ved vi da. Men nu laver han glas, så det gnistrer og sprudler, og viser det sammen med sine billeder hos Galleri Grønlund. 


Det er altid spændende, når gode kunstnere tør udfordre andre medier, end dem de vanligt bevæger sig i, og måske har berømmet sig ved at boltre sig i. Når unge kunstnere, mindre kendte kunstnere, gør det, bliver de buet ud og betragtet som forvirrede amatører; rodehoveder, der ikke kan finde et gangbart ståsted! 


Den angstens ild nærer Adi ikke. Når han hører Mozart, får han lyst til at se Papageno, Nattens Dronning og nogle af de andre figurer, farvesprudlende i GLAS. 


At han ikke selv kan blæse glas, rører ham ikke en pibe, for han kan tegne det - og tale det på italiensk - og rejse til Murano i Venedig, hvor de er eksperter i den slags og fortælle dem, hvordan de skal gøre. Det kommer der stor kunst ud af, og det viser han i det genåbnede Galleri Grønlund på Skt. Jacobs plads i København.


Det spændende er, at han supplerer glaseksplosionerne med arbejdstegninger og skitser i olie, akvarel og grafik, som er mindst lige så spændende som glasset og som bør animere samlere til at købe både skulpturen og dens visuelle ophav, som jo er gjort af en dreven maler! 

 

Det er en ’kunstpakke’, som efter min bedste mening ikke er set før; den er ikke billig - men den bliver med garanti ikke billigere med tiden!


Denne udstilling er grundlæggende for det nye koncept, som Grønlunderne, med datteren Kirstine i Spidsen, vil køre fremover; med at opfordre/udfordre berømte kunstnere til at arbejde i et for dem fremmed medie: nemlig GLAS, thi Galleri Grønlund ER jo i Danmark det førende Glas Galleri, idet Glasmuseet i Æbeltoft netop ér et museeum, og ikke et galleri.


Nu har Kirstine på 28 så meldt, at hun synes, det var en god ide at genåbne Galleri Grønlund i de gamle lokaler og føre det videre.


Tue Lütken
Kunstavisen